Taakbrief

Taakbrief

Ieder kind krijgt een taakbrief als ze vier jaar zijn. Als een kind de taakbrief in het begin nog niet gebruikt, is dit geen probleem. Het is een natuurlijk proces. In groep 1 is de taakbrief een aftekenlijst waarop de kinderen registreren (met de kleur v...

Lees verder

Dagritmekaarten

Dagritmekaarten

In iedere klas hangen dagritmekaarten. Dit zijn standaardkaarten (of foto’s welke samen met de kinderen aan het begin van het jaar gemaakt zijn). De leerkracht zorgt iedere dag dat de kaarten ophangen zoals het ritme van de dag is. Dit geeft houvast...

Lees verder

Huishoudelijke taken en maatjes

Huishoudelijke taken en maatjes

De kinderen hebben allemaal een maatje. Je staat samen met je maatje in de rij. Je maatje is diegene waaraan je hulp vraagt als je een probleem hebt. Dat kan zijn bijvoorbeeld ‘ik krijg mijn veters niet gestrikt’. Verder hebben ze samen een hu...

Lees verder

Uitgestelde aandacht

Uitgestelde aandacht

Wij werken met uitgestelde aandacht. Dat betekent dat de leerkracht niet altijd bereikbaar is. De kinderen moeten leren dat ze bij hun werkplek blijven. Als je een probleem hebt, kun je hulp vragen aan iemand die in de hoek is waar je speelt/die bij je aa...

Lees verder

Begeleiding leerproces/Instructietafel

Begeleiding leerproces/Instructietafel

Bij de kleuters is er geen instructietafel. Daar sluit de leerkracht aan bij de kinderen die aan het spelen zijn. Als leerkracht ben je er verantwoordelijk voor om de doelen, die de kinderen zich die periode eigen moeten maken, te verstoppen in het s...

Lees verder

Thematisch onderwijs

Thematisch onderwijs

We starten met een pakkende opening. We gaan ergens heen, we halen iets in de klas, we kijken een filmpje. Alles om de kinderen nieuwsgierig te maken. Daarna krijgen ze een ‘kletskaart’ mee naar huis. Op deze kaart staan vragen. Het is de bedo...

Lees verder

Leerweggetje

Leerweggetje

De kinderen kunnen een eigen leerweggetje kiezen. De leerkracht gaat met de leerling in gesprek om zo te bepalen wat de leerling zou willen leren en wat de leerling al weet van wat hij wil leren. Dit mag alles zijn. Je kan hierbij denken aan: ik wil leren...

Lees verder

Open wanden

Open wanden

Wij werken met open wanden, dit heeft meerdere doelen. Een daarvan is, twee leerkrachten zien meer dan één. Kinderen kunnen werken waar ze willen. Is in de ene klas een tafel vol, dan mag je in de andere groep gaan zitten. Leerkrachten kunne...

Lees verder

Handelingswijzer

Handelingswijzer

Dit zijn stappenplannen die de kinderen kunnen helpen bij het aanleren van bepaalde vaardigheden. Bijvoorbeeld een handelingswijze ‘Hoe maak ik een puzzel?’ In groep 3 hebben we bij iedere rekenles een handelingswijzer ‘Welke stappen moe...

Lees verder


Maashavenkade 225

3072 ES Rotterdam

010-4842437

info@nullglobetrotterkatendrecht.nl