Taakbrief
Ieder kind krijgt een taakbrief als ze vier jaar zijn. Als een kind de taakbrief in het begin nog niet gebruikt, is dit geen probleem. Het is een natuurlijk proces. In groep 1 is de taakbrief een aftekenlijst waarop de kinderen registreren (met de kleur v...
Lees verderDagritmekaarten
In iedere klas hangen dagritmekaarten. Dit zijn standaardkaarten (of foto’s welke samen met de kinderen aan het begin van het jaar gemaakt zijn). De leerkracht zorgt iedere dag dat de kaarten ophangen zoals het ritme van de dag is. Dit geeft houvast...
Lees verderHuishoudelijke taken en maatjes
De kinderen hebben allemaal een maatje. Je staat samen met je maatje in de rij. Je maatje is diegene waaraan je hulp vraagt als je een probleem hebt. Dat kan zijn bijvoorbeeld ‘ik krijg mijn veters niet gestrikt’. Verder hebben ze samen een hu...
Lees verderUitgestelde aandacht
Wij werken met uitgestelde aandacht. Dat betekent dat de leerkracht niet altijd bereikbaar is. De kinderen moeten leren dat ze bij hun werkplek blijven. Als je een probleem hebt, kun je hulp vragen aan iemand die in de hoek is waar je speelt/die bij je aa...
Lees verderBegeleiding leerproces/Instructietafel
Bij de kleuters is er geen instructietafel. Daar sluit de leerkracht aan bij de kinderen die aan het spelen zijn. Als leerkracht ben je er verantwoordelijk voor om de doelen, die de kinderen zich die periode eigen moeten maken, te verstoppen in het s...
Lees verderThematisch onderwijs
We starten met een pakkende opening. We gaan ergens heen, we halen iets in de klas, we kijken een filmpje. Alles om de kinderen nieuwsgierig te maken. Daarna krijgen ze een ‘kletskaart’ mee naar huis. Op deze kaart staan vragen. Het is de bedo...
Lees verderLeerweggetje
De kinderen kunnen een eigen leerweggetje kiezen. De leerkracht gaat met de leerling in gesprek om zo te bepalen wat de leerling zou willen leren en wat de leerling al weet van wat hij wil leren. Dit mag alles zijn. Je kan hierbij denken aan: ik wil leren...
Lees verderOpen wanden
Wij werken met open wanden, dit heeft meerdere doelen. Een daarvan is, twee leerkrachten zien meer dan één. Kinderen kunnen werken waar ze willen. Is in de ene klas een tafel vol, dan mag je in de andere groep gaan zitten. Leerkrachten kunne...
Lees verderHandelingswijzer
Dit zijn stappenplannen die de kinderen kunnen helpen bij het aanleren van bepaalde vaardigheden. Bijvoorbeeld een handelingswijze ‘Hoe maak ik een puzzel?’ In groep 3 hebben we bij iedere rekenles een handelingswijzer ‘Welke stappen moe...
Lees verderMaashavenkade 225
3072 ES Rotterdam
010-4842437
info@nullglobetrotterkatendrecht.nl